•  

     

     

     

     

     

    ”För mig är mindfulness

    liv djupt inifrån.

    MBSR är en autentisk förbindelse

    mellan mig som privatperson

    och mig som yrkesmänniska.”

     

  • Jag kan rädda liv.

    Det kan du också lära dig.

    Jag utbildar dig i hur. När du vet mer om hur du själv fungerar och vad som leder till hälsa har du en god grund att stå på. Och det är oavsett om du vill kunna leda och hjälpa dig själv eller de du arbetar tillsammans med mot en bättre livskvalitet. Med rätt attityder och verktyg kan vi ständigt komma framåt i vår personliga och organisatoriska utveckling. Med helhetssyn och tro på allas inneboende resurser får vi viljestyrka och mod att leva våra liv i den riktning vi vill. Och den riktningen bestämmer vi själva.

     

    Så varför ska du utbilda dig eller/och dina medarbetare hos mig?

     

    Därför att jag är noga med att de utbildningar jag ger har god kvalitet. Jag har också gedigen erfarenhet av att möta människor med behov av hälsointerventioner. Eftersom jag utbildar i hälsostrategier och är leg sjuksköterska utgår jag från evidens och beprövad erfarenhet. Jag är lärare i MBSR/mindfulnessbaserad stressreduktion som är ett av världens mest kända och använda program. Jag är utbildad inom ACT (Acceptance & Commitment Training/Therapy). Jag har arbetslivserfarenhet av och utbildning i ledarskap, MI/Motiverande Samtal och hälsofrämjande livsstil/hälsopromotion. Mina uppdragsgivare är bl a Avonova Företagshälsovård.

     

    Och jag vill gärna att du frågar mer för jag gillar när du frågar efter kompetens och intresserar dig för vad du får för pengarna och tiden du lägger ner på att utbilda dig.

     

    Men jag kan också berätta att mina lärare är ledande specialister inom mindfulness (Antonia Sumbundu, Oxford University och Camilla Sköld, Center for Mindfulness Sweden CfMS) och ACT/FACT (forskarna F Livheim, J Dahl, T Gustavsson och R Kjelgaard). Men den viktigaste utbildning jag har är erfarenheter jag lever med från mitt eget liv och hur jag tränat mig på att leva ett liv som är hållbart och hälsosamt för mig. Jag försöker alltså efter bästa förmåga leva som jag lär. Ring mig på 0705625292 eller skriv!

  • Föreläsning, workshop, utbildning

    I mån av tid föreläser jag kostnadsfritt i 30 minuter om något av nedanstående ämnen

    på t ex en APT eller gemensam lunch.

     

    8-veckorskurs i mindfulness

    Mindfulnessbaserad stressreduktion MBSR

    Tisdagar från 4 oktober.

    I programmet MBSR lär du dig hur mindfulness kan minska stress, förhindra depression och göra livet lugnare. Åtta tillfällen + en introduktionsträff + en tyst dag/retreat för meditationsträning och reflektion. Steg 1 för dig som vill använda mindfulness i professionen. Se utförligare nedan.

    Mindfulness för nyfikna - en introduktion

    Tisdagar 25/10 + 8/11 + 22/11 kl 9 - 11.30. Maxantal 10 personer.

    Du introduceras i mindfulness som kan minska stress, förhindra depression och göra livet lugnare. Gruppen träffas vid tre tillfällen under sex veckor för meditationsträning och reflektion. För info se längre ner på sidan.

    Mindful Eating 29 oktober kl 13.00 - 17.00

    Bättre matvanor och ner i vikt med mindfulness och psykologi.

    Workshop för dig som vill börja reflektera över ditt förhållande till mat och öka medvetenheten om vilka mekanismer som ligger bakom överätande, hur vi kan sluta räkna kalorier och börja lyssna till kroppen med mindfulness som redskap. Läs mer om workshopen.

    Tyst dag - retreat

    Söndagen 20/11 kl 9.00 – 16.30

    /meditationsTyst dag. Retreat som ingår obligatoriskt i MBSR-programmet, men som är öppen för alla som gått mindfulnesskurs. Om du har frågor om detta - hör av dig. Läs mer längre ned.

    Ta det med ro!

    Om stresshantering i vardagen.

    Välkommen till en upplevelsebaserad föreläsning om det vi alla känner till och försöker hantera efter bästa förmåga. Hur kan vi förhålla oss till den stress som uppkommer då vi lever våra liv? Är jobbet en fristad från vardagsstressen hemma eller orsaken till den? Ja, vem är det som bestämmer i ditt liv? Här får du aha-moments, infallsvinklar och tips som du kan börja använda genast. Vi reflekterar över hur tankar och språk påverkar vårt agerande, hur vi kan minska ”bruset” i tillvaron och hur våra prioriteringar kan rädda liv. Föreläsning/workshop.

    Hälsofrämjande ledarskap och medarbetarskap

    "Jag gillar verkligen mitt jobb!"

    Vad behövs för att samtliga på en arbetsplats ska kunna säga det? Vad innebär det att arbeta inom en hälsofrämjande organisation? Vilka friskfaktorer gör att du och dina medarbetare vill gå till er arbetsplats? Idag är planeringstiderna ofta korta eller obefintliga. Det innebär att vi själva behöver ta initiativ att se om vår hälsa. Det finns också mycket man kan och måste göra på arbetsplatsen för att behålla en hög frisknärvaro. Hur kan man arbeta med de här frågorna? Och vad kan du själv göra för att må bra? Föreläsning/workshop.

    Huvudet är fullt av röster!

    Grundläggande om stress och hur den påverkar oss i vardagen.

    Vilka är det som babblar i våra huvuden? Och varför tycker alla så mycket? Om hur tankar och språk kan stressa och om hur mindfulness i vardagen kan vara ett sätt att göra medvetna och kloka val vilket kan motverka oro och stress, öka effektiviteten och livsglädjen. Föreläsning/workshop.

    Arbetsplatskurser för stresshantering

    Dags att boka för hösten 2016 / våren 2017!

    Kurser i mindfulness och ACT-grupper för personal pågår enligt särskilt avtal. Jag håller också kurser och workshops i hälsofrämjande organisationsutveckling.  Hör av dig för information och referenser.

    Forma en egen grupp

    Bestäm tid själva

    Kanske passar inte kursdatumen eller tiden? Eller vill ni ha kurs med bara medarbetare? Tänker bokcirkeln hitta på något matnyttigt tillsammans? Kickoff i hälsans tecken? "Forma din egen grupp" är ett flexibelt alternativ. Ni går kurs/workshop när det passar er.   Vi ordnar det.

  • MBSR - programmet hösten 2016

    8-veckorskurs i mindfulness 

    Är du nyfiken på mindfulness och vad det kan innebära för dig att bli mer medvetet närvarande i ditt eget liv? Möt dig själv på ett djupare plan genom att gå programmet MBSR.

     

    För professionen: Kursen är även Steg 1 för dig som vill arbeta med mindfulness inom din profession.

     

    Du introduceras i mindfulness som kan minska stress, förhindra depression och göra livet lugnare. Gruppen träffas under åtta veckor för meditationsträning (insiktsmeditation) och reflektion (samt en heldag för tyst retreat).

     

    Innehåll

    • MBSR - programmet (teori och forskning)
    • vad mindfulness innebär
    • mindfulnessmeditation
    • stressbeteende och hållbar stresshantering
    • att prioritera för själslig ro
    • medkänsla 
    • komma i kontakt med det som är viktigt för dig

    OM du vill gå programmet mindfulnessbaserad stressreduktion, MBSR, i höst är det en god idé att anmäla intresse genast.

     

    Tider

    Gratis introduktionsträff torsdagen 15/9 kl 17.30 – ca 20.30. Introduktionsträffen är obligatorisk för alla som vill gå MBSR.

    Om du missade träffen, men vill gå MBSR så hör av dig genast.

     

    Tisdagkvällar 4/10 och 29/11 ca kl 17.30– 20.30 (3 tim). 11, 18, 25 oktober, 8, 15, 22 november kl 17.30 – 20.00 (2,5 tim) samt Tyst dag/retreat 20/11.

     

    Tyst dag 20/11 kl 9.00 – 16.30.
    Retreaten ingår obligatoriskt i programmet, men är öppen för alla som gått mindfulnesskurser eller ACT med inslag av meditation.

     

    Programmet är upplevelsebaserat och du behöver prioritera att avsätta ca 60 min/dag för hemuppgifter som utförs i vardagen och egen meditationsträning mellan träffarna. Du bör kunna delta på introduktionsträffen, samtliga 8 träffar och på den tysta dagen så när du anmäler dig ska du bocka av tiderna i din kalender.

    Du får deltagarunderlag för din träning och tillgång till ljudfiler med meditationer.

     

    Priser

    3200 kr för privatpersoner (kan delas upp i två betaltillfällen). Rabatt 10% om du prenumererar på nyhetsbrevet eller har gått mindfulnesskurs för Åsa Andtskär.

    4900 kr exkl moms för organisationer och företag.

     

    Övriga rabatter: inom mindfulnesstraditionen ges möjlighet att få rabatt på kurser om man har en väldigt ansträngd ekonomi, men är högt motiverad att gå programmet. Du kan få upp till 40% rabatt av mig (kurspris 1920kr). Skriv till mig, några rader om dig själv så kan vi ta ett samtal om rabatten.

    Student 40% rabatt (kurspris 1920kr).

     

    Lokal: IOGT/Vattentorget, Växjö.

     

    Ålder: Gruppen är för vuxna. Man ska alltså fyllt minst 18 år.

     

    Läs mer om hur du anmäler dig till programmet och den obligatoriska introduktionskursen i den utförliga informationen nedan (klicka på knappen).

     

    Anmäl dig via formuläret.

    Du får ett bekräftelsemail. Tänk på att alltid kontrollera din skräppost eftersom många mail hamnar där.

     

    Känner du tveksamhet om huruvida programmet passar dig eller har frågor om innehåll och upplägg ska du kontakta Åsa Andtskär innan du anmäler dig.

     

    Om ni är en grupp på minst 10 personer t ex på en arbetsplats kan vi starta en grupp efter överenskommelse. Hör av er!

     

  • Mindfulness för nyfikna

    För vem?

    • Du har funderat på vad mindfulness kan innebära och du är över 18 år.
    • Du vill prova – på för att kanske gå en längre kurs senare.
    • Du kan komma på alla tre träffar och är beredd att avsätta tid i almanackan (kurstid + ca 30 min varje dag för olika övningar) och har bestämt dig för att under sex veckor gå in för att sätta dig själv och ditt mindfulnessutövande i fokus.
    • Du kan ta till dig övningar och beskrivningar i form av t ex metaforer.

    Innehåll

    • Mindfulness i vardagen – vad kan det innebära?
    • Mindfulnessmeditationer; sittande meditation, kroppsskanning, enklare rörelser/yoga, gående meditation
    • Övningar mellan träffarna. Det är den här tiden som ger resultat.
    • Medkänsla med dig själv och andra (compassion)
    • Ljudfiler att meditera till.

     

    Datum

    Tisdagar 25/ 10 + 8/11 + 22/11 kl 9 -11.30 (2,5 tim) Träffarna bygger på varandra.

    Lokal

    Parment yoga, Västergatan 16, Växjö

    Priser

    Privatpersoner 1500kr. 10% rabatt om du prenumererar på nyhetsbrevet eller gått på andra kurser för Åsa Andtskär. Företag och organisationer 2200 kr. Moms tillkommer.

    Anmälan

    Maila direkt till asa@andtskar.se eller fyll i kontaktformuläret lite längre ner.

    Sista anmälningsdag 3/10 2016. Kursen genomförs med fler än 10 anmälda.

    Du som ska gå introduktionskursen kommer att få fylla i några korta frågor om dig själv; varför du söker kursen och några frågor om ditt hälsotillstånd. Endast kursledaren tar del av detta och efter kursen slängs uppgifterna.

     

    Gå gärna den kostnadsfria introduktionsföreläsningen torsdagen 15/9 kl 17.30 – ca 20.30! Då får du ordentlig bakgrund till mindfulness och programmet MBSR – mindfulnessbaserad stressreduktion. OBS! Föranmälan till föreläsningen.

     

    Vad är mindfulness?

    En vanlig definition på mindfulness är att vi tränar oss på att rikta vår uppmärksamhet avsiktligt, i nuet och utan att döma.

    Översatt till ditt dagliga liv kan det betyda att du övar dig på att kunna märka t ex vad som stressar dig och hur det manifesterar sig i din kropp, varför du överäter eller grubblar. Att du vågar stanna upp och reflektera kring hur du har det i din vardag och hur det påverkar dig mentalt. Att i stillheten, som du lär dig av att meditera, få kontakt med vad du behöver göra för att må bra.

     

  • Mindful Eating

    Workshop lördagen 29/10 kl 13.00 - 17.00

     

    Mindful Eating handlar om att lyssna till sin kropp och förstå vilka behov den har. Basen är mindfulness. Syftet är ökad medvetenhet om sambandet mellan mat och hälsa och även hållbarhet. Att se vilka känslor som driver på och välja medvetet. Att känna medkänsla med oss själva istället för att skuldbelägga.

    Workshopen utgår från läkaren Åsa Palmkron Ragnars och terapeut och mindfulnessläraren Katarina Lundblads bok om Mindful Eating.

    Med ökad sinnesnärvaro kan vi lära om vanor som leder till överätande och känsloätande. Med kunskap om hur vi fungerar och insikt om oss själva kan vi välja om för en bättre hälsa.

     

    Och - om det är målet - också gå ner i vikt på ett hållbart sätt.

     

    Innehåll

    Introduktion till mindfulness

    Hur fungerar hjärnan och hormonerna?

    Vanor och autopilot

    Hållbar livsstil

    Ätalternativ, matalternativ? Viktnedgång?

    Kalorifri!

    Upptäcka beteenden och gör en egen startplan för framtiden

     

    Spännande gofika i samarbete med Cafe´ REKOmmenderas i Växjö!

     

    Pris: 300 kr (moms tillkommer för företag)

     

    Lokal: Carpe Diem kropp & Själ, Kronobergsgatan 2, Växjö.

    Bindande anmälan senast 14 oktober via kontaktformuläret.

    Du får en bekräftelse på din anmälan (kolla skräpposten!).

    OBS! Begränsat antal platser.

     

  • "Sitter du fast?"

    "ACT - Att hantera stress och

    främja hälsa"

    Metoden du läser om överallt nu och som är en modell för stresshantering i grupp.

     

    "It´s mindfulness without meditation"

    Dr Russ Harris, ACT Australien

     

    Du lär dig att bättre hantera den stress som är ofrånkomlig när vi lever våra liv. Kursen baseras på ACT - Acceptance & Commitment Therapy och är en mix mellan föreläsningar och upplevelsebaserad träning.

     

    Vid gruppträffar får du träna grunderna till hur du kan förändra din livsstil.

    Kursen kan alltså passa dig som vill sluta stressa, hantera smärta annorlunda, sluta med tobak, gå ner i vikt eller på annat sätt leva ett mer hälsofrämjande liv.

    Som du vill ha det.

     

    Kursen ges främst på arbetsplatser. Nästa kurstillfälle för privatpersoner blir på begäran så du kan alltid anmäla intresse genom att fylla i kontaktformuläret längre ner. Om ni är en grupp på minst 10 personer kan vi starta en grupp efter överenskommelse. Hör av er!

     

    Tveka aldrig att höra av dig med frågor!

     

    Passar mycket bra för arbetsplatser eftersom kursen kan ges för alla gruppstorlekar. För offert och info kontakta grupphandledare Åsa Andtskär.

     

    Sagt av deltagare:
    ”Hela kursen var jättegivande. Gillar övningar blandat med föreläsning.”

     

    ”ACT har förändrat hela mitt tänk, hela mitt liv. Alla borde få gå en sådan här kurs.”

     

    ”Kanonbra kurs som erbjuder olika verktyg med vars hjälp man kan ta tag i arbetsrelaterade problem.”

     

    ”Bra med många praktiska meditationsövningar. ”

     

    ”Fick verkligen tänka på vad man tyckte var viktigt i livet. Bra att få kommunicera med en annan deltagare i gruppen.”

     

    ”Kunnig ledare som inspirerade. Tog lite exempel från sitt eget liv också, det tycker jag var jättebra. Nu har jag en grund att stå på med jättebra verktyg”.

     

    ”Bra med kontinuerligt mailutskick. Kändes som om kursledaren tog hand om oss.”

  • Tyst Dag / retreat 

     20 november

    Att vara tillsammans i tystnad kan bli en dag fylld av fördjupad insikt om oss själva; våra tankar och känslor och samtidigt en utmaning. Vi ser det som en möjlighet att nyfiket komma närmare vårt mindfulnessutövande och att få tid att landa under en dag.

    Retreaten ingår obligatoriskt i MBSR-programmet, men är öppen för alla som gått mindfulnesskurs (gäller även dig som gått ACT med meditationsinslag eller som provat på att meditera).

    Lokal: Risingegården i Risinge, strax utanför Växjö. Vi hjälps åt med transport.

     

     

  • Se & lyssna

    Några exempel på mindfulness och ACT

    Reportage

    Om mindfulness och vad som händer i din hjärna....

    ACT

    Acceptance & Commitment Training

    Att välja...

  • Blogg

    All Posts
    ×
  • Kontakt!

    Här kan du boka föreläsning och utbildningar.

    Och skriva in dig på nyhetsbrevet.

    Eller har du något annat på hjärtat?

  • Livsstil

    Hur vill du ha det?

    Solo

    Men inte ensam

    Du vill ha personlig handledning. Kanske behöver du minska stressen, hantera smärtan bättre, släppa taget om ett osunt kontrollbehov? Eller förändra levnadsvanor som t ex att sluta överäta eller röka. Då kan en workshop passa bra som prova - på och för att stilla nyfikenheten.

    Gruppen

    Utvecklas tillsammans

    Att utvecklas i grupp har sina klara fördelar. Man kan diskutera och dela erfarenheter och lära av varandra. Man kan slå sig ihop ett gäng från jobbet för att kunna coacha varandra i vardagen. Eller kanske bokcirkeln ägnar sig åt biblioterapi, går på kurs och tränar innehållet tillsammans.

     

    Arbetsplatsen

    Hälsofrämjande organisationsutveckling

    Hur kan en hälsofrämjande kultur byggas på arbetsplatser? Vad innebär ett hälsofrämjande ledarskap och hur kan man utvecklas till att bli en hälsofrämjande medarbetare? Agera för att bli en arbetsplats som fokuserar på friskfaktorer. Boka en föreläsning, kurs eller en workshop. Sätt hälsan på agendan nu.

  • Vilka är våra deltagare?

    Svaret är enkelt: Alla som vill utveckla sina kunskaper om hälsa och välmående; professionellt och individuellt. Ibland vet deltagarna redan en hel del. Men nyfikenhet på de senaste rönen och vilja att förändra till det bättre leder dem till oss. Vi delar samma insikt; det finns alltid mer att lära och omsätta i praktik. Kanske är du en av oss?

    Om ACT
    ”Hela kursen var jättegivande. Gillar övningar blandat med föreläsning.”

     

    ”ACT har förändrat hela mitt tänk, hela mitt liv. Alla borde få gå en sådan här kurs.”

     

    ”Kanonbra kurs som erbjuder olika verktyg med vars hjälp man kan ta tag i arbetsrelaterade problem.”

     

    ”Bra med många praktiska meditationsövningar. ”

     

    ”Fick verkligen tänka på vad man tyckte var viktigt i livet. Bra att få kommunicera med en annan deltagare i gruppen.”

     

    ”Kunnig ledare som inspirerade. Tog lite exempel från sitt eget liv också, det tycker jag var jättebra. Nu har jag en grund att stå på med jättebra verktyg. Vissa saker kommer jag använda mycket, andra mindre.”

     

    ”Bra med kontinuerligt mailutskick. Kändes som om kursledaren tog hand om oss.”

     

    Om mindfulness

    "Tacksam för att få ha varit med i denna grupp."

     

    "Önskar att alla skulle få gå på en sådan här kurs. Kanonbra!"

     

    "Skulle redan nu vilja gå en fortsättning..."

     

    "När blir det fortsättningskurs...? :-)"

     

    Referenser

    Avonova vård i Kronoberg / Verksamhetschef Annica Gavaller

    Avonova Företagshälsovård / Affärsenhetschef Västra Småland Anna Jönsson

    Kryast i Sverige AB / VD Gustaf Möller

  • Gilla!

    Andtskär Kommunikation